Movie Review: Spider-Man: Homecoming (2017)

Setelah kemunculan Spider-Man dalam filem Captain America: Civil War pada tahun lepas, Spider-Man muncul dengan filem terbaru. Reboot semula dari filem sebelum ini dan kolborasi antara Marvel dan Sony, wujudlah filem Spider-Man: Homecoming yang berada dalam Marvel Cinematic Universe (MCU). Jika anda merupakan peminat filem dan bukan pembaca komik, Homecoming memberi suasana yang berbeza kerana Peter Parker dalam filem ini adalah seorang remaja sekolah menengah. Berbeza dengan filem-filem sebelum ini yang berlatar belakangkan remaja yang masuk kolej.

Photographer select; Tom Holland

Kali ini, Spider-Man dilakonkan oleh Tom Holland, bermula dengan vlog yang dilakukannya semasa berlawan dengan Team Captain America dalam Civil War. Kemudiannya penonton dibawa mengenali watak Adrian Toomes yang ditugaskan mencari barang-barang di kawasan musnah akibat dari pertarungan Iron-Man (aku rasa?). Ketika itu, anak-anak buah Adrian Toomes menjumpai batu bercahaya (aku tak tau namanya) yang kemudiannya mereka modified jadi senjata yang sangat canggih dan dijual di pasaran gelap. Adrian Toomes (Michael Keaton) seperti yang anda lihat dalam trailer ialah Vulture.

Related image

Plot filem ini sangat tersusun. Ia memang memfokuskan kisah hidup Peter Parker di sekolah. Sama seperti filem yang terdahulu, beliau ada crush dengan seorang perempuan dan unsur cinta dan keremajaan itu masih kuat seperti filem versi Andrew Garfield dan Mark Webb sebelum ini. Namun begitu, Spider-Man dalam filem Homecoming semestinya mempunyai hubungan yang rapat dengan Tony Stark sehinggakan suit beliau Tony Stark sendiri yang beri. Peter Parker dalam filem ini boleh melekat didinding, namun begitu, suit ciptaan Tony Stark sangat membantu beliau dalam menjadi seorang Spider-Man. Tambahan pula, filem ini tidak menceritakan bagaimana beliau boleh menjadi Spider-Man dan ia satu kelainan kerana sudah ada 2 francais Spider-Man dah cerita macam mana Peter Parker jadi Spider-Man. Jadi memang Homecoming tidak perlu kerana penonton sudah sedia maklum yang Peter Parker kena gigit dengan labah-labah.

Image result for spider man homecoming vulture michael keaton

Berkata tentang watak. Tom Holland membawakan watak Peter Parker dengan begitu baik sekali. Begitu juga Aunt May walaupun watak beliau takdalah memberi impak begitu besar dalam filem ini. Aku boleh anggap watak lakonan Marissa Tomei ini penyeri cerita. Vulture atau Adrian Toomes lakonan Michael Keaton. Keaton merupakan pelakon yang pernah menjadi superhero iaitu Batman pada tahun 1989 dan beliau sangat bagus. Vulture dalam filem ini boleh aku katakan villain yang agak baik berbanding villain-villain MCU sebelum ini.  Bila penonton melihat perkembangan watak Vulture, penonton akan disajikan satu plot twist yang sememangnya aku pun tak sangka dan ianya menjadi emosi buat watak Peter Parker dan Adrian Toomes sendiri. Aku suka. Watak sidekick, Ned Leeds ada kalanya sangat menjengkelkan dan menyemak.

Image result for spider man homecoming peter parker

Dari segi aksi aku rasa tak begitu hebat pada pendapat aku. Maaf, aku sering membandingkan dengan filem Spider-Man versi Sam Raimi kerana bagi aku itu  benchmark kepada filem-filem Spider-Man. Aksi dalam Homecoming tidak begitu buat aku teruja secara jujurnya. Babak semasa dalam lif dan Washington Monument itu ada kalanya agak draggy dan tak berapa mendebarkan. Sam Raimi pada pendapat aku sangat bagus dalam membuatkan penonton rasa cuak dan berdebar dalam menonton. Babak feri dalam Homecoming bagi aku agak biasa. Namun begitu, pujian harus diberi kerana filem ini banyak mengambil rujukan filem-filem Sam Raimi. Tribute mungkin.

Homecoming merupakan filem yang penuh dengan aksi dan humor. Aku suka versi Tom Holland. Aku juga tiada masalah dengan watak Peter Parker seorang pelajar sekolah menengah. Homecoming merupakan filem Spider-Man yang bagus selepas Spider-Man 2 pada tahun 2004. Post-end credits yang akhir sekali membuktikan kenapa filem-filem MCU sangat seronok untuk ditonton dan diikuti.

8/10

Leave a Reply

